Saturday, October 3, 2009

lebuh raya pada musim raya

Lebuh raya pada musim raya
PLUS bukan lagi asing untuk pak beb, khusus jalan yang menuju ke Johor Bahru. Sebagai pengguna yang rutin, boleh dikatakan pak beb hafal betul dengan geografi PLUS ini. Selalunya pak beb lebih suka drive malam kerana cuaca yang sejuk dan ketenangan malam dan kurang kereta yang mengunakan PLUS pada waktu malam kecuali lori-lori pengakutan yang sedang berkhidmat.
Tetapi untuk menyambut hari raya, banyak kereta mengunakan lebih raya pada waktu malam, mungkin kerana ada potongan dari pihak PLUS. Tahun ini pak beb berhari raya di Johor Bahru dan seperti biasa pak beb akan bertolak lepas tengah malam. Sepajang perjalanan ke Johor Bahru, ada dua tahap lebuh raya, 3 lorong, iaitu dari kuala lumpur hingga ke air keruh dan dua lorong, dari air keroh ke johor bahru.
Seperti biasa pak beb bertolak selepas tengah malam, 18hb sep. kereta banyak tetapi lebuh raya lancer walau digangu dengan bebarapa pemandu bodoh. Pemandu bodoh ini bukan pemandu yang memandu laju tetapi pemandu yang memandu terlalu perlahan di lebuh raya. Mungkin mereka memegang pepatah kata “biar lambat asal selamat”. Pepatah itu ada benarnya tetapai bukan di lebuh raya. Kita tahu bahawa lebuh raya kita had lajunya 110km sejam, lebih dari itu akan disaman tetapi bagaiamana kalau yang memandu terlalu pelah? Seperti 80km sejam? Apakah mereka ini tidak menyusahkan yang lain juga, lebih-lebih lagi jika mereka memandu di lorong tengah. Mereka ini betul-betul menggangu penguna PLUS yang lain. Bila ada yang hon menegur mereka, mereka marah, seakan mereka tidak sedar mereka telah melakukan kesalahan dan menggangu kelancaran lalu lintas.
Sepanjang jalan balik jb, pak beb banyak bertemu dengan pemandu sedemikian, betul-betul merosak mood pak beb ketika memandu. Waktu pulang ke kl pun sedemikian. Waktu pak beb sudah masuk ke mrr2, lorong sebelah kanan kelihatan sesak, rupa-rupanya ada kereta yang memandu pelahan di lorong sebelah kanan. Semua kereta terpaksa memotongnya dari sebelah kiri, yang pelik nya, dia seakan tidak merasa bersalah bila ada yang menghonnya ketika memotong.
Inilah antara sikap pemandu kita. Mereka tidak mahu berubah atau tidak siap untuk menerima jalan tiga lorong. Pihak berkuasa perlu menyaman mereka yang memandu terlalu perlahan sebagaimana sama dikeluarkan untuk yang memandu terlalu laju.
Setiap tahun ratusan orang terbunuh di jalanraya pada musim perayaan. Memang tidak syak lagi ini kerana sikap pemandu kita yang tidak bijak mengunakan jalanraya. Sampai bila hal ini akan berterusan? Apakah jalan raya pada hari raya adalah musim kematian untuk kita?

No comments: