Tuesday, June 17, 2008

Ilmu lagi

ILMU 7

Orang yang berilmu adalah mereka yang tidak kenyang dengan ilmu dan tidak menampakan diri mereka kenyang dengan ilmu. Harga dan nilai seseorang itu pada apa yang ia tahu maka jangan malu untuk menuntut ilmu dalam apa juga kondisi. Jika kita bukan seorang ilmuan maka jadilah pendengar yang sabar dan jangan campurkan ilmu dengan gurauan kerana itu akan menghakis ilmu. Melalui belajar ilmu itu dihasilkan dan dengan mengajar kita akan dimuliakan.

Ilmu 8

Belajarlah apa yang kita tidak ketahui dan mengajarlah apa yang telah kita ketahui. Ilmu adalah kemuliaan pemiliknya di dunia dan kemenangan di ahkirat. Barangsiapa yang faham, ia akan mengetahu betapa dalamnya ilmu. Orang yang merasa cukup dengan ilmu yang ia milki bererti ia jahil. Tiada kebosanan bagi yang menuntut ilmu dan ketekunan adalah rakan karib penuntut ilmu.

Ilmu 9

Sesiapa ingin berbuat baik kepada dirinya, maka cintailah ilmu dan berusaha untuk memperlajarinya. Jika kita tidak memiliki kesabaran dalam menuntut ilmu, kita akan berada dalam kebodohan selamanya. Tidak ada jalan mudah untuk memperlajari ilmu. Tujuan ilmu adalah ketenangan dan keluhuran budi. Ilmu tidak berberbuah jika tidak diringi dengan kemurahan dan keluhuran hati.


Ilmu 10

Tidak ada sesuatu yang lebih baik dari akal yang bersama ilmu, dan ilmu bersama keluhuran budi dan keluhuran budi bersama dengan kekuatan. Mereka yang meyembunyikan ilmu bereti tidak yakin dengan kebenaran yang ia dapatkan. Pelajarilah ilmu dari yang mengetahui dan ajarilah kepada yang tidak tahu necaya kau akan mengetahu apa yang kamu tidak tahu dan mendapat manafaat dari apa yang kamu tahu. Keindahan ilmu itu dengan penyebarannya, buah ilmu dengan mengamalkannya dan penjagaanya adalah dengan menempatkan ilmu kepada ahlinya.

Ilmu 11

Zakat ilmu adalah memberinya kepada yang berhak menerimanya dan melatih diri untuk mengamalkannya. Kesyukuran orang yang berilmu juga sedemikian, iaitu dengan mengajarnya dan mengamalkannya. Ilmu yang tidak diamalkan ibarat ubat yang tidak memberi kesan. Yang menyembunyikan ilmu ibarat orang yang bodoh. Kewajipan orang yang berilmu adalah menjauhkan dirinya dari dosa dan mengajar kepada yang menginginkannya. Allah tidak akan menghukum orang bodoh suapaya dia belajar sehingga Ia menghukum orang berilmu agar mengajarkan ilmunya.

No comments: