Tuesday, July 29, 2008

Antara ektrim dan pasif

Ada orang bertanya kepada pak beb, bagaimana hendak mengatasi masalah yang dia hadapi, dia seorang yang sentiasa ragu dalam mengambil keputusan.

Pertama pak beb ucapkan taniah kepadanya dahulu, kerana dia tahu yang dia sedang menghadapi masalah, jika dia tidak tahu, itu parah dan bahaya untuk dirinya.

Kedua, pak beb menerangkan kepadanya bahaya jika kita ragu atau tidak mengambil keputusan yang cepat dalam semua hal, juga bagus kerana ada sebahagian perkara memang perlu untuk kita mulakan dengan keraguan atau lebih berhati-hati, seperti hal-hal yang bersangkutan dengan masa depan atau memilih pasangan hidup. Tetapi jika hal-hal yang remeh pun kita kena hati-hati atau susah untuk memilih, itu yang payah. Contohnya untuk makan pun kita terpaksa memikir panjang, atau memilih antara dua pasang pakaian untuk kita pakai selama berjam-jam.

Apa pun kita tidak boleh terlalu ektrim atau pasif dalam mengambil keputusan, walau pun disebahagian perkara memerlukan kita ektrim dan disebahagian lagi kita perlu bersifat pasif.

No comments: