Wednesday, April 8, 2009

santapan motivasi 3

Seburuk-buruk manusia adalah mereka yang tidak memiliki teman dan yang lebih buruk dari itu ialah mereka yang memiliki teman lalu kehilangannya.
Manusia diciptakan bukan untuk hidup bersendirian, fitrah yang ada sentiasa membawa manusia untuk hidup bermasyarkat. Hidup dengan memiliki teman dan sahabat. Malah haiwan pun kebanyakkan hidup bermasyarakat. Maka manusia bukan manusia jika bersendirian jika ada manusai yang seperti ini maka ia adalah sebodoh-bodoh manusia. Dan ada lagi yang lebih bodoh dari itu, mereka yang memiliki teman tetapi kerana kesalahan dan kebodohannya, ia kehilangan teman tersebut.

Hari ini mungkin mustahil kita bertemu dengan manusia yang tidak memiliki teman tetapi tidak sedikit yang kehilangan teman gara-gara kebodohan. Apakah kita termasuk dari mereka yang memiliki teman lalu kehilangan tersebut? Jika ya..bererti…kita adalah paling bodohnya manusia. Maka jangan jadi orang bodoh, jadilah orang bijak dengan menjaga teman kita yang sedia ada dan sementara itu tambahkan teman-teman baru.

No comments: