Thursday, April 9, 2009

santapan motivasi 6, 7. 8

1. Kemiskinan sebenar adalah kebodohan dan kejahilan, kekayaan sebenar adalah ilmu.
Semua orang tidak mahu jadi miskin, semua orang mahu jadi kaya. Kerana semua orang menganggap adalah kehinaan. Siapa yang mahu jadi hina? Anda mahu? Tentu tidak!!! Tapi apakah ramai orang tahu bahawa semiskin-miskinya manusia adalah manusia bodoh dan jahil? Tentu banyak yang tidak tahu kerana mereka tidak sedar bahawa kekayaan yang mereka kejar adalah apa yang dikejar oleh karun, firaun dan yang seperti mereka. Ini bukan bererti kekayaan tidak penting, tetapi jika ia lebih penting dari ilmu, pasti para nabi akan mewariskan harta benda bukan ilmu sedangkan mereka semua mewariskan ilmu kepada kita hari ini.

Kesian kepada orang-orang jahil, kerana mereka itu miskin. Dan yang menanggap miskin itu hina, maka betapa hinanya orang jahil dan bodoh. Jika ditanya mana yang kita pilih, harta atau ilmu, apakah jawapan yang akan kita berikan? Fikir sebelum jawab, jika anda tidak miskin!!!!!!

2. Kehidupan tanpa kesusahan bukan hidup.
Semua orang mahu hidup senang dan tidak mahu susah. Semua perkara mereka mahu yang senang tidak mahu yang susah. Pelajaran yang senang, kerja yang senang, kehidupan yang senang dan mungkin juga mati yang senang. Tapi apakah kita pernah berfikir, sejak kita lahir sampai sekarang ini, jika telah melalui beribu-ribu kesusahan dan akan menghadapi ribuan kesusahan lagi pada masa akan datang. Jadi kehidupan kita ini penuh dengan kesusahan, apakah kita setuju bahawa kehidupan ini sinonim dengan kesusahan?

Sejak lahir, dari tidak tahu apa-apa, kita belajar merangkah, kemudian, bertahtih, kemudian kena berjalan pulak, kemudian ada pula kena belajar berjalan dengan betul mengikut kerjaya seperti polis, tentera dan model, adajuga kena belajar berlari dengan betul. Begitu juga dengan makan, bukan asal masuk mulut jer. Baik-baik tengah manja dengan mak bapak, kena pulak pergi sekolah, lepas tu bukan sebentar, bertahun lamanya. Tidak ada pelajaran yang senang, jika kita anggap senang, yang menyusun dan menulis pelajaran itu bukan senang. Baik-baik hidup sorang, kena pula kawin, kena cari duit untuk kawin, senang ker? Lepas berdua dapat anak pulak, senang ker? Tanya semua ibu yang mengandung, senang ker melahirkan anak? Lepas itu kena pula membesarkan anak, kena hantar ke sekolah dan seterusnya hingga dia juga menjadi seperti kita, bekerja, berkawin dan punya anak. Kita pula menyiapkan diri ke rumah yang abadi....ahkirat, ingat senang ker?

Jadi bagaimana, senang ke hidup? Fikir dulu sebelum jawab, jika anda masih hidup !!!!!

3. Akhlak yang mulia umpama mengenakan pakaian baru dan perhiasan yang indah.
Teringat kisah Abu Nawas dengan pakiannya ketika diundang ke satu majlis. Ketika dia mengenakan pakian kotor, dia tidak dilayan tetapi ketika dia memakai pakian yang hebat dan perhiasan yang indah, dia dilayan luar biasa. Semua orang mahu mengenakan pakaian yang baru dan hebat ketika keluar ke satu majlis keramaian atau undangan pakian baru dan indah adalah perhiasan luaran kita yang kita tunjukkan kepada orang, dan orang mungkin...mungkin akan memuji pakian yang kita kenakan.

Tetapi berapa ramai orang yang sedar bahawa seindah-indah pakain adalah akhlak yang indah? Mungkin tidak ramai orang sedar! Pakai pakaian yang cantik tetapi akhlak buruk, bila akhlak buruk, orang yang bijak tidak melihat lagi pakaian yang dikenakan, hanya orang jahil saja yang akan suka. Terserah kepada kita, kita suka orang yang bijak dan baik meyukai kita atau orang yang jahat dan tidak senonoh. Tapi ramai orang tidak ambil peduli tentang hal ini. Akhlak buruk pun tidak apa asal pakaian cantik.

Anda bagaimana? Apakah anda masih lagi waras untuk menentukan pakaian mana yang perlu anda utamakan, pakian akhlak yang terpuji atau anda lebih mementingkan pakiaan luaran? Fikir dahulu sebelum jawab, jika anda berpakaian........hmm camne tu? takpelah

No comments: