Friday, May 9, 2008

Ilmu

Ilmu

Makrifat itu adalah cahaya hati. Ia membawa kemenangan dengan kesucian. Ia juga adalah bukti kemuliaan. Hanya orang yang bodoh dan dungu yang meremehkan ilmu dan ahlinya. Mereka adalah orang yang harinya buta dan tidak berguna penglihatannya. Orang yang beribadah tanpa ilmu seperti keldai penggiling gandum yang berputar dan tidak meninggalkan tempatnya.

Ilmu 2
Kesempurnaan seseorang adalah akalnya dan harga dirinya adalah kemuliaannya, ini bererti ilmu dan akal seseorang menampakkan harga dirinya. Ilmu adalah petunjuk yang mendapatkan ilmu bererti mendapatkan petunjuk. Manakala kebodohan adalah menyesatkan dan membinasakan. Hasil dari ilmu adalah keselamatan dan keabadian. Puncak dari ilmu adalah mengenal Allah. Semua yang berilmu selainNya adalah yang belajar.
Ilmu 3

Puncak dari segala kebaikan adalah ilmu, ia adalah kemenangan yang tertinggi. Ia adalah pangkal dari semua kebaikan. Ilmu adalah benih makrifat. Kekayaan orang yang berakal dengan ilmunya. Ilmu tidak pernah berakhir dan tiada teman bicara seperti ilmu. Ia akan mnyelamatkanmu sedangkan kebodohan itu membinasakanmu. Ilmu itu membantu sedangkan hikmah itu memberi petunjuk. Carilah ilmu kerana ia adalah warisan yang mulia.

Ilmu 4

Ketahuilah ketika kita memiliki harta, kita akan disibukkan untuk menjaga harta, jika kita memiliki ilmu, ilmu akan menjaga kita. Darjat kemuliaan sebenar manusia adalah dengan ilmu yang ia miliki bukan dengan harta atau keturunan. Harta jika kita sering keluarkan ia akan berkurangan berbanding ilmu, semakin dikelurkan semakin bertambah. Setiap bejana jika diisi dengan sesuatu, ruangnya semakin sempit. Diri manusia adalah bejana yang perlu diisi, isiannya adalah ilmu, semakin diisi semakin luas ruangnya. Fahamilah kemiskinan sebenar adalah kebodohan dan kejahilan, kekayaan sebenar adalah ilmu.

Ilmu 5

Ketahuilah setiap sesuatu jika dikeluarkan akan berkurangan kecuali ilmu untuk setiap sesuatu ada zakatnya dan zatnya ilmu adalah dengan mengajar. Ia adalah pentujuk yang paling selamat. Ilmu akan membantu pemikiran dan keagungan dan kebodohan adalah kesesatan. Jika kita memiliki ilmu bererti kita berada pada kedudukan yang tinggi. Ilmu adalah keindahan yang tidak terselidung dan keturunan yang tidak terputus. Ilmu adalah hiasan orang kaya dan kekayaan bagi orang miskin.

ILMU 6

Keberuntungan orang-orang yang pandai adalah ketika mereka memperlajari hikmah. Hikmah mengajar bagaimana mengunakan ilmu. Ajarlah apa yang kita tahu kerana ia akan membuat kita ingat apa yang kita tahu dan mengambil faedah dari apa yang kita tidak tahu. Ini kerana mengajar adalah kenikmatan para ulamak dan sunnah mereka. Dalam mengajar, akal akan disucikan. Dan tanda orang yang berilmu adalah ia tidak pernah penat dalam belajar dan mengajar.

No comments: