Tuesday, May 6, 2008

jangan jadi pemenang tapi jadilah juara

kejohanan softball utk masum akan bermula, ini tahun kedua aku jadi jurulatih softball utk upm. aku sekarang ini sibuk melatih permian-main. agak lega sikit dari tahun ni pasal banyak permain yg baik. dan yg lebih baik dari tu, semua permain mengikut arahan. aku punya harapan terhadap pasukan yg dinamakan sebagai stallion upm ini. aku katakan kepada mereka, bahawa aku tak harapkan mereka jadi pemenang tapi yang aku mahukan mereka menjadi juara.

beza ker antara pemenang dengan juara? bagi aku pemenang ialah mereka yang target kemenangan utk sesuatu kejohanan tapi juara bukan saja pemenang tetapi juara adalah pemenang mutlak seumur hidup mereka...selagi nama mereka disebut mereka akan sentiasa dikenali sebagai juara tak kira mereka masih aktif bersukan atau tidak, masih hidup atau sudah mati.

dalam hidup kita mesti menjadi juara tak kira apa juga kita lakukan tapi janganlah jadi juara pemcuri, pembohong atau penyagak, atau juara makan dan tidur atau pemalas, tu juara songsang.

mereka yang tidak ada keingian untuk juara dalam hidup mereka adalah orang yang gagal, siapa yg ingin gagal, semua org tak mau jadi org yg gagal maka ubahlah hidup kita utk menjadi seorang juara

No comments: